Telia

Telia Triple play

Telia triple play d.v.s. hemtelefoni via mobilnät, bredband 1000/1000 Mbit/s med trådlös router och TV med TV-paket Lagom ingår i din hyra till bostadsrättföreningen "Telia kollektivavtal". Nedan listas vilken hårdvara som ingår i varje lägenhet från Telia:

  • 1 st trådlös roter: "Technicolor MediaAccess TG799vac Xtream".
  • 1 st HDTV-box: "Arris VIP4302".

PDF-filerna nedan beskriver de tekniska specifiaktioner som finns på hårdvaran. 

 

Frågor och svar

Fråga 1: Telia säger att vi har rätt till två digital TV-boxar, stämmer det?

Svar 1: Nej, i det gamla avtalet mellan 2012 och 2017 ingick två digital TV-boxar per lägenhet, men i nya avtalet från 2017-08, ingår endast en digital TV-box. De gamla TV-boxarna fungerar fortfarande så man kan nyttja dessa om man har flera TV-apparater i lägenheten och inte själv vlll köpa en extra TV-box.

 

Fråga 2:  Jag upplever att mitt bredband är slött, vad ska jag göra?

Svar 2: Börja med att göra ett bredbandstest på tjänsten http://www.bredbandskollen.se För en rättvis mätning ska datorn vara direktkopplad med TP-sladd direkt i routern, alternativt ska datorn vara väldigt nära den trådlösa routern.  Om du får väldigt låga värden ring Telias kundtjänst för att reda ut tekniska problem.

Fråga 3: TV-boxen frågar efter identifieringskod och kontrollkod vilket jag aldrig tidigare behövt ange. Vart får jag tag i dessa?

Svar 3: Identifieringskod oc kontrollkod till TV-box hämtar du hos Telia. Det du gör är att du loggar in på: https://www.telia.se/privat/mitt-telia/logga-in

Har du mobilt BankID/BankID så går det på direkten, annars måste du ringa till Telia för att hjälpa dig med nytt konto.
När du loggat in så finns det under "MINA ABONNEMANG" > "TV" > "TV FRÅN TELIA" > "TV-koder":
- Identifikationskod:
- Kontrollkod

Dessa koder matar du in på TV-boxen med fjärrkontrollen, sedan fungerar allt som tidigare.

 

Har du frågor gällande tjänster utöver de som ingår i ditt boende?

Kontakta Telias kundtjänst för frågor eller support gällande tjänster som som inte ingår i ditt boende.

  • Kundtjänst har öppet kl: 8.00 - 21.00 vardagar, kl 10.00 - 18.00 helger och du når dem på telefon 90 200.

Övriga frågor rörande kollektivavtal kan du läsa på: http://www.telia.se/kollektivavtal